Moottoripyörän akkuja käytetään tietenkin moottoripyörissä, mutta niitä käytetään myös lumikelkoissa, puutarhatraktoreissa, ruohonleikkureissa, mönkijöissä ja mopoissa. Se minkä akun sinä valitset riippuu tarpeistasi ja ajotavastasi. Ajo voi tapahtua missä tahansa – nopeilta moottoriteiltä metsäteille. Valitse oikea moottoripyörän akku tarvittaessa jälleenmyyjäsi avustuksella.
Nyt Exide moottoripyöränakut toimitetaan joko tehdashapotettuina tai hapotuspakkauksella varustettuna, jossa on tarvittava määrä happoa. Hapotus on helpompaa ja turvallisempaa. Ei tarvitse käsitellä irrallista happoa.
Lue lisää Exide moottoripyöräakkujen ominaisuuksista
Lataa moottoripyöräakkujen turvallisuusohjeet
Exide AGM Ready tai GEL (tehdassuljettu) ovat venttiiliohjattuja AGM ja Geeli akkuja. Akut hapotetaan valmiiksi tehtaalla. Suljettuihin akkuihin ei tarvitse lisätä akkuvettä, suljetut akut soveltuvatkin siksi erityisen hyvin ajoneuvoihin jossa akut sijaitsevat hankalassa paikassa. Ainoastaan 12V malleja. Muista lukea akun mukana tuleva turvallisuusohje. Edut › Ylivoimainen käynnistysteho › Erittäin pitkä syklinkesto › Ihanteellinen kaikissa sääolosuhteissa ›… Lue lisää
Exide AGM (huoltovapaa) on suljettu akku (AGM-teknologia) ja heti valmis käyttöön. Akku sopii erinomaisesti asennettavaksi hankalaankin paikkaan ja se on kestävämpi kuin vakioakut. Exide AGM kestää kovaa käyttöä ja sopii hyvin esim. maastokäyttöön ja lumikelkkoihin. Akkuun ei tarvitse koskaan lisätä nestettä. Toimitetaan vain 12 V jännitteelle. Anna akun seistä rauhassa noin 30 minuuttia ennen käyttöönottoa. Muista myös… Lue lisää
Exide Conventional on vakioakku, joka sopii maantieajoon. Akku toimitetaan kuivavarattuna (elektrolyytti lisätään ennen kuin akku otetaan käyttöön, katso MC-suositustaulukko). Toimitetaan 6 V ja 12 V jännitteille. Klikkaa tästä lisätietoja Akun hoito-ohjeet Näin akkusi toimii paremmin ja kestää pidempään Varastointi › Kun akku jää käyttämättömäksi pidemmäksi aikaa, on se irrotettava sähköjärjestelmästä. Jopa hyvin pienet virrat (kytketty kello,… Lue lisää
Akkuja moottoripyöriin ja moottoriurheiluun Exide vauhdittaa ajoa tuomalla markkinoille uuden Li-Ion Motorbike & Sport-akun niille moottoripyöräilyn ja moottoriurheilun harrastajille, joille vain paras on kyllin hyvää. Äärimmäisen kevyt akku alentaa ajokkisi kokonaispainoa, nopeuttaa kiihdytystä ja lisää suorituskykyä. Akun vähäisen itsepurkautumisen ansiosta moottoripyörän käynnistys sujuu vaikeuksitta pitkienkin ajotaukojen jälkeen. Exide Li-Ion -akun voi asentaa moneen eri asentoon, ja sillä on korkea käyttövarmuus. … Lue lisää
Tiesitkö, että akun sisäinen ja sitä ympäröivä lämpötila ovat tärkeitä tekijöitä akun varautumisessa?
Useimmat lyijyakut ja varaajat suunnitellaan käyttämällä standardeja, joissa lämpötila on n. +25 °C.
Tämä merkitsee sitä, että jos akku varataan +25 °C:n lämpötilassa, optimaalinen varausjännite tavalliselle vakioakulle on n. 14,8 Volttia ja AGM- tai geeliakulle vastaavasti n. 14,4 Volttia.
Lämpötilan laskiessa akun sisäinen vastus nousee. Varauksen onnistumiseksi on tällöin nostettava jännitettä. Päinvastaisessa tapauksessa, lämpötilan ollessa korkeampi kuin
n. +25 °C, varausjännitettä on laskettava, jotta estetään akun ylivarautuminen, koska ylivarautuminen kuluttaa akkua ja lisää vedenkulutusta.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
Akun varausjännite on suositeltavaa pitää n. 15,5 Voltissa, jolloin vältetään mm. auton sähköjärjestelmän vahingoittuminen.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
VAKIOAKUN
VARAUSJÄNNITE15.55 V AGM-AKUN
VARAUSJÄNNITE 15.15 V GEELIAKUN
VARAUSJÄNNITE15.15 V
Täysin uuden, täyteen varatun lyijyakun kapasiteetti (Ah) n. +25 °C:ssa on 100 %. Kylmänä talviaamuna, esim. -25 °C:n lämpötilassa, akun kapasiteetista on käytettävissä vain n. 55 %.
Tämä johtuu siitä, että akun sisäinen vastus kasvaa lämpötilan laskiessa.
Akun alhaisen kapasiteetin lisäksi myös auton moottori on kylmä ja öljy «jäykkää». Samanaikaisesti laitetaan lämpö päälle ja käynnistetään muita laitteita, jotka nielevät sähköä. Siksi on tärkeää, että akku on tiptop-kunnossa ja että on käytettävissä hyvä varaaja, jossa on sisäänrakennettu lämpötilakompensointi.
Exide Carbon boost -teknologia parantaa akun varauksen vastaanottokykyä jopa
50 %.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Akun itsepurkautuminen varastoinnin aikana (ei kytketty akku): Mittaamalla akun lepojännite (V) voidaan määritellä akun varaustila. Itsepurkautuminen on prosessi, joka vähitellen vähentää akun varaustilaa. Akun itsepurkaukseen vaikuttaa eniten lämpötila, ei niinkään aika tai akun koko (Ah).
Purkautuminen kuormitettuna/kytkettynä:Utlading ved belastning/forbruk: Akun ollessa kuormitettuna/kytkettynä akun purkausaikaan vaikuttaa akun koko (Ah). Seuraavan sivun esimerkissä itsepurkaus- ja kuormituslaskelmat perustuvat tavalliseen auton 70 Ah akkuun.
Muutama esimerkki akun jännitteestä autossa:
Lepojännite (V)
Kapasiteetti (Ah)
Kommentti
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Täyteen varattu
Ei käynnistysongelmia
Käynnistysongelmia kylmässä
Käynnistysonglemia
Tyhjä akku
Akun itsepurkautuminen. Tästä näet, kuinka 12 V lyijyakun
itsepurkautumiseen vaikuttaa lämpötila ja virrankulutus sekä milloin sinun tulisi varata akku käyttöiän pidentämiseksi
Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen johon vaikuttaa lämpötila.
Täyteen varatussa lyijyakussa lepojännite on noin 12,75 V. Lepojännitteen ollessa noin 12,5 V tai yli, on akun varaustila hyvä. Jos jännite laskee alle 12,4 V pidemmäksi aikaa, tapahtuu sulfatoitumista, joka vaikeuttaa varautumista.
Siksi on tärkeää, että akun lepojännite pidetään korkealla tasolla myös silloin, kun akkua ei käytetä. Tämä koskee sesonkikäytössä olevia kulkuneuvoja kuten veneitä, moottoripyöriä jne. Akun ollessa kytkettynä virtajärjestelmään, tapahtuu piilokulutusta ( esim. kello, hälytin), jolloin on vaarana että akku tyhjenee.
Kun akkua ei käytetä, on se säilytettävä kuivassa ja viileässä.