Edut
›› Ihanteellinen kuorma-autoihin, joissa ei ole erikoisvaatimuksia tärinänkestossa, syklinkestävyydessä eikä käynnistysvoimassa
›› Vankka rakenne ja käyttövarma muotoilu, levyissä hot melt-kiinnitys
›› Täysi valikoima, joka kattaa lähes 100 % ajokalustosta erikoistyyppejä myöten
›› Vähäinen huollontarve – voi tarvita vedenlisäystä
Akkuvalinnan kolme ratkaisevan tärkeää kriteeriä:
Tärinänkesto:
Kuorma-autoissa ja akun ollessa asennettuna auton alustan takaosaan (esim. EURO 5/EURO 6-kuorma-autoissa) vankkarakenteiset ja tärinää kestävät akut ovat välttämätön edellytys, kun halutaan välttää käyttöhäiriöitä. Huonokuntoisilla teillä tai vaativassa maastossa ajoneuvoilta vaaditaan myös korkeaa tärinänkestävyyttä.
Syklinkestävyys:
Akun korkea syklinkestävyys on tärkeää pitkän matkan maantieajossa, jolloin ajoneuvossa myös yövytään. Samoin myös hyötyajoneuvoissa tiheässä kaupunkiajossa ja muissa
ammattiajoneuvoissa, joissa energiaa kuluu paljon. Syklinkestävällä akulla on maksimaalinen käyttöikä ja se takaa myös akun käyttövarmuuden.
Käynnistysvoima:
Suuri käynnistysvoima varmistaa moottorin käynnistymisen myös kylmissä sääolosuhteissa, mikä on välttämätöntä monissa maatalouden ja rakennusalan energiaa vaativissa ajoneuvoissa.
Tiesitkö, että akun sisäinen ja sitä ympäröivä lämpötila ovat tärkeitä tekijöitä akun varautumisessa?
Useimmat lyijyakut ja varaajat suunnitellaan käyttämällä standardeja, joissa lämpötila on n. +25 °C.
Tämä merkitsee sitä, että jos akku varataan +25 °C:n lämpötilassa, optimaalinen varausjännite tavalliselle vakioakulle on n. 14,8 Volttia ja AGM- tai geeliakulle vastaavasti n. 14,4 Volttia.
Lämpötilan laskiessa akun sisäinen vastus nousee. Varauksen onnistumiseksi on tällöin nostettava jännitettä. Päinvastaisessa tapauksessa, lämpötilan ollessa korkeampi kuin
n. +25 °C, varausjännitettä on laskettava, jotta estetään akun ylivarautuminen, koska ylivarautuminen kuluttaa akkua ja lisää vedenkulutusta.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
Akun varausjännite on suositeltavaa pitää n. 15,5 Voltissa, jolloin vältetään mm. auton sähköjärjestelmän vahingoittuminen.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
VAKIOAKUN
VARAUSJÄNNITE15.55 V AGM-AKUN
VARAUSJÄNNITE 15.15 V GEELIAKUN
VARAUSJÄNNITE15.15 V
Täysin uuden, täyteen varatun lyijyakun kapasiteetti (Ah) n. +25 °C:ssa on 100 %. Kylmänä talviaamuna, esim. -25 °C:n lämpötilassa, akun kapasiteetista on käytettävissä vain n. 55 %.
Tämä johtuu siitä, että akun sisäinen vastus kasvaa lämpötilan laskiessa.
Akun alhaisen kapasiteetin lisäksi myös auton moottori on kylmä ja öljy «jäykkää». Samanaikaisesti laitetaan lämpö päälle ja käynnistetään muita laitteita, jotka nielevät sähköä. Siksi on tärkeää, että akku on tiptop-kunnossa ja että on käytettävissä hyvä varaaja, jossa on sisäänrakennettu lämpötilakompensointi.
Exide Carbon boost -teknologia parantaa akun varauksen vastaanottokykyä jopa
50 %.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Akun itsepurkautuminen varastoinnin aikana (ei kytketty akku): Mittaamalla akun lepojännite (V) voidaan määritellä akun varaustila. Itsepurkautuminen on prosessi, joka vähitellen vähentää akun varaustilaa. Akun itsepurkaukseen vaikuttaa eniten lämpötila, ei niinkään aika tai akun koko (Ah).
Purkautuminen kuormitettuna/kytkettynä:Utlading ved belastning/forbruk: Akun ollessa kuormitettuna/kytkettynä akun purkausaikaan vaikuttaa akun koko (Ah). Seuraavan sivun esimerkissä itsepurkaus- ja kuormituslaskelmat perustuvat tavalliseen auton 70 Ah akkuun.
Muutama esimerkki akun jännitteestä autossa:
Lepojännite (V)
Kapasiteetti (Ah)
Kommentti
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Täyteen varattu
Ei käynnistysongelmia
Käynnistysongelmia kylmässä
Käynnistysonglemia
Tyhjä akku
Akun itsepurkautuminen. Tästä näet, kuinka 12 V lyijyakun
itsepurkautumiseen vaikuttaa lämpötila ja virrankulutus sekä milloin sinun tulisi varata akku käyttöiän pidentämiseksi
Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen johon vaikuttaa lämpötila.
Täyteen varatussa lyijyakussa lepojännite on noin 12,75 V. Lepojännitteen ollessa noin 12,5 V tai yli, on akun varaustila hyvä. Jos jännite laskee alle 12,4 V pidemmäksi aikaa, tapahtuu sulfatoitumista, joka vaikeuttaa varautumista.
Siksi on tärkeää, että akun lepojännite pidetään korkealla tasolla myös silloin, kun akkua ei käytetä. Tämä koskee sesonkikäytössä olevia kulkuneuvoja kuten veneitä, moottoripyöriä jne. Akun ollessa kytkettynä virtajärjestelmään, tapahtuu piilokulutusta ( esim. kello, hälytin), jolloin on vaarana että akku tyhjenee.
Kun akkua ei käytetä, on se säilytettävä kuivassa ja viileässä.