Exide tuo nyt markkinoille seuraavan sukupolven auton akut henkilöautoihin ja muihin kevyisiin ajoneuvoihin. Monet uuden valikoiman ideoista juontavat juurensa alkuperäisakkuihin, joita olemme suunnitelleet ja kehittäneet johtaville autovalmistajille. Uusia uria aukova valikoima on kehitetty autoille, joissa on kaikkein uusinta teknologiaa, esim. Start-Stop ja jarrutusenergian talteenotto. Valikoima kattaa joukon korkeasuorituskykyisiä akkuja, jotka täyttävät auton akuille tänä päivänä asetettavat vaatimukset ja joissa ennakoidaan jo tulevaisuuden autokalusto.
Valitse alkuperäinen! Exide kehitti ensimmäisen AGM-akun Start-Stop-autoihin jo vuonna 2004. Sen jälkeen olemme jatkuvasti kehittäneet tätä teknologiaa ja saaneet aikaan merkittäviä parannuksia sekä tehokkuudessa että suorituskyvyssä. Olemme sijoittaneet huomattavia summia tuotantotilojen optimoimiseen ja kuulumme maailman johtaviin AGM-akkutoimittajiin. Täytämme autovalmistajien tiukat vaatimukset, minkä ansiosta laatuakkummenauttivat myös jälkimarkkinoiden suurta luottamusta. Exiden AGM-akut Start-Stop-autoille on valmistetttu erittäin korkeasuorituskykyisistä… Lue lisää
Askeleen edellä Exide ryhtyi kehittämään EFB-akkuja aikaisessa vaiheessa ja esitteli teknologian vuonna 2008 vaihtoehtona AGM-akuille pieniin ja keskisuuriin Start-Stop-autoihin. Tämän kehittelytyön sekä johtavien autovalmistajien kanssa tekemästämme yhteistyöstä saamiemme kokemusten ja palautteen ansiosta teknologiaamme pidetään tänä päivänä alansa edistyksellisimpänä. Uusien lyijylejeerinkien ja ainutlaatuisten hiiliapuaineiden ansiosta EFB-akkujen viimeisimmällä sukupolvella on tuntuvasti parempi varauksen vastaanottokyky ja syklikestävyys. EFB-akut… Lue lisää
Apuakut Exide tuo nyt markkinoille valikoiman samantyyppisiä apuakkuja, joita tietyt alkuperäismarkkinoiden autovalmistajat käyttävät. Apuakku täydentää pääakkua ja sitä käytetään jännitteen stabilointiin käynnistyksen aikana. Käyttövarma apuakku Edut ›› 3 kertaa suurempi syklikestävyys kuin vakioakuissa ›› Alhainen itsepurkautuminen ja sen myötä pitempi varastointikestävyys ›› VRLA-akut (venttiiliohjatut), jotka takaavat korkean turvallisuuden ja ehkäisevät happovuodot ›› Rakenne, joka perustuu… Lue lisää
Exide Premium Exiden patenttisuojattu hiiliapuaineiden käyttö negatiivisissa levyissä lisää Exide Premium Carbon Boost -akun varauksen vastaanottokykyä jopa 50 %. Exide kehitti tämän teknologian AGM- ja EFB-akkujen kehitystyön yhteydessä. Hiiliapuaine parantaa varauksen vastaanottokykyä ja nopeuttaa varautumista. Premium Carbon Boost -autoakut kestävät äärimmäisen lämpimiä ja kylmiä lämpötiloja, ja ne sopivat tehoa vaativaan kaupunkiajoon sekä… Lue lisää
Edut ›› 15 % lisää käynnistysvoimaa ›› Yleisakku normaaliin käyttöön ›› Täydellinen valikoima, joka kattaa käytännöllisesti katsoen 100 % autokalustosta ›› Rakenne, joka perustuu kokemuksiin autoteollisuuden alkuperäisakuista Lue lisää (PDF) Johtavat autovalmistajat luottavat meihin Exide on toimittanut lyijyakkuja autovalmistajille jo yli 100 vuoden ajan. Meidät tunnetaan teknisesti pisimmälle kehitetyistä alan tuotteista, ja 2004… Lue lisää
Edut ›› Edullinen ratkaisu ›› Täydellinen vanhemmille autoille, joissa on normaali perusvarustus Lue lisää (PDF) Valmis kohtaamaan tulevaisuuden haasteet Euroopan autokanta vaihtuu nopeassa tahdissa. Lainsäätäjät ovat asettaneet autovalmistajille tiukkoja CO2-päästötavoitteita: 130 g/km vuoteen 2015 ja 95 g/km vuoteen 2021 mennessä. Vuoden 2007 keskiarvoon nähden tämä merkitsee 40 %:n vähennystä. Kunnianhimoiset tavoitteet pakottavat… Lue lisää
3DX-RISTIKKOLEVYT – JOKAISEN EXIDE-AKUN TAKANA PIILEVÄ SALAISUUS Edut ›› Aktiivinen materiaali tarttuu erittäin voimakkasti ristikkoon, mikä tekee akusta vankan ja takaa sille pitkän käyttöiän ›› Parempi sähkönjohtavuus, mikä lisää käynnistysvoimaa ›› Erityiset ristikkolevyseokset, jotka takaavat pitkän käyttöiän ja maksimaalisen suorituskyvyn ›› Vankka rakenne, joka lisää tärinän- ja korroosionkestävyyttä ›› Valmistettu ympäristöä säästäen ››… Lue lisää
Tiesitkö, että akun sisäinen ja sitä ympäröivä lämpötila ovat tärkeitä tekijöitä akun varautumisessa?
Useimmat lyijyakut ja varaajat suunnitellaan käyttämällä standardeja, joissa lämpötila on n. +25 °C.
Tämä merkitsee sitä, että jos akku varataan +25 °C:n lämpötilassa, optimaalinen varausjännite tavalliselle vakioakulle on n. 14,8 Volttia ja AGM- tai geeliakulle vastaavasti n. 14,4 Volttia.
Lämpötilan laskiessa akun sisäinen vastus nousee. Varauksen onnistumiseksi on tällöin nostettava jännitettä. Päinvastaisessa tapauksessa, lämpötilan ollessa korkeampi kuin
n. +25 °C, varausjännitettä on laskettava, jotta estetään akun ylivarautuminen, koska ylivarautuminen kuluttaa akkua ja lisää vedenkulutusta.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
Akun varausjännite on suositeltavaa pitää n. 15,5 Voltissa, jolloin vältetään mm. auton sähköjärjestelmän vahingoittuminen.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa löydät optimaalisen varausjännitteen (Volt) eri akkuteknologiaa edustaville lyijyakuille
VAKIOAKUN
VARAUSJÄNNITE15.55 V AGM-AKUN
VARAUSJÄNNITE 15.15 V GEELIAKUN
VARAUSJÄNNITE15.15 V
Täysin uuden, täyteen varatun lyijyakun kapasiteetti (Ah) n. +25 °C:ssa on 100 %. Kylmänä talviaamuna, esim. -25 °C:n lämpötilassa, akun kapasiteetista on käytettävissä vain n. 55 %.
Tämä johtuu siitä, että akun sisäinen vastus kasvaa lämpötilan laskiessa.
Akun alhaisen kapasiteetin lisäksi myös auton moottori on kylmä ja öljy «jäykkää». Samanaikaisesti laitetaan lämpö päälle ja käynnistetään muita laitteita, jotka nielevät sähköä. Siksi on tärkeää, että akku on tiptop-kunnossa ja että on käytettävissä hyvä varaaja, jossa on sisäänrakennettu lämpötilakompensointi.
Exide Carbon boost -teknologia parantaa akun varauksen vastaanottokykyä jopa
50 %.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Nostamalla ja laskemalla lämpötilaa oikealla olevassa kuvassa näet lyijyakun kapasiteetin eri lämpötiloissa.
Akun itsepurkautuminen varastoinnin aikana (ei kytketty akku): Mittaamalla akun lepojännite (V) voidaan määritellä akun varaustila. Itsepurkautuminen on prosessi, joka vähitellen vähentää akun varaustilaa. Akun itsepurkaukseen vaikuttaa eniten lämpötila, ei niinkään aika tai akun koko (Ah).
Purkautuminen kuormitettuna/kytkettynä:Utlading ved belastning/forbruk: Akun ollessa kuormitettuna/kytkettynä akun purkausaikaan vaikuttaa akun koko (Ah). Seuraavan sivun esimerkissä itsepurkaus- ja kuormituslaskelmat perustuvat tavalliseen auton 70 Ah akkuun.
Muutama esimerkki akun jännitteestä autossa:
Lepojännite (V)
Kapasiteetti (Ah)
Kommentti
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Täyteen varattu
Ei käynnistysongelmia
Käynnistysongelmia kylmässä
Käynnistysonglemia
Tyhjä akku
Akun itsepurkautuminen. Tästä näet, kuinka 12 V lyijyakun
itsepurkautumiseen vaikuttaa lämpötila ja virrankulutus sekä milloin sinun tulisi varata akku käyttöiän pidentämiseksi
Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen johon vaikuttaa lämpötila.
Täyteen varatussa lyijyakussa lepojännite on noin 12,75 V. Lepojännitteen ollessa noin 12,5 V tai yli, on akun varaustila hyvä. Jos jännite laskee alle 12,4 V pidemmäksi aikaa, tapahtuu sulfatoitumista, joka vaikeuttaa varautumista.
Siksi on tärkeää, että akun lepojännite pidetään korkealla tasolla myös silloin, kun akkua ei käytetä. Tämä koskee sesonkikäytössä olevia kulkuneuvoja kuten veneitä, moottoripyöriä jne. Akun ollessa kytkettynä virtajärjestelmään, tapahtuu piilokulutusta ( esim. kello, hälytin), jolloin on vaarana että akku tyhjenee.
Kun akkua ei käytetä, on se säilytettävä kuivassa ja viileässä.